Bugün 19 NİSAN 2014  Saat: 21:07:09 Mağaza Ana sayfa     Hakkımızda     Üretici Eğitimi     Alara TV     Haberler
   
   
Ana Sayfa
Bütün Haberler
Duyuru ve Etkinlikler
Modern Meyvecilik
Basında Alara
Sağlık Köşesi
 
Arama  
Site içi arama

 
Son Yazılar  
 • Bahçe Kurulurken Bilinmesi Gerekenler
 • ÇUKUROVA DA KALİFORNİA MODELİ İLE MODERN MEYVECİ
 • Süper Meyve Nar Tanesi , Nur Tanesi
 • TÜRKİYE’DE GIDA POLİTİKASI
 • GIDA FİYATLARI NEDEN ARTIYOR
 • MEYVE VE SEBZE İHRACATIMIZ VE SORUNLARI
 • Avrupa Birliği Ortak Tarım Politikası ve Türkiye
 • AB ÜYELİKTE TARIM ÜRÜNLERİMİZİN FIRSATLARI
 • TOPTANCI HAL YASA TASARISININ...
 • MODERN MEYVECİLİĞE YATIRIM YAPALIM
 
 
Köşe Yazıları
TÜRKİYE DE MODERN MEYVECİLİK

Son Yazıları




Yavuz Taner CEO
yavuztaner@alarafidan.com.tr
Nar Yetiştiriciliğine Özenen Üreticilerin Dikkatin
29.03.2008 15:41:12

ULUSLARARASI NAR OTORİTELERİNİN GÖRÜŞLERİ

İnsan tarihinde tanınan ilk meyveler arasında olan ve din kitaplarında da sözü edilen en önemli meyvelerden biri nardır. Nar, son 4 yıl içersinde insan sağlığına sağladığı katkılar yönüyle de gündemi oluşturmuştur. Meyve tüketimi hızlı bir şekilde artmakta ve talepleri karşılamak için nar üretimine yönelik fidan üretimi ve bahçe tesisi çok hızlı bir şekilde artış göstermektedir. Son 3 yılda, televizyon programlarında, dergilerde, gazetelerde, sağlıkla ilgili her türlü faaliyetlerde  “NAR GÜNDEM OLUŞTURMAKTADIR.”

Tüketiciler tarafından meyveye olan talebin hızlı artışıyla birlikte, üreticilerin bahçe yapmak üzere fidan talebi de hızlı bir şekilde oluşmuştur. Nar fidan üretiminin pratik ve kolay olması nedeniyle hızlı bir çoğaltma işlemine girişim yapılmış, özellikle Akdeniz ve Çukurova Bölgesi olmak üzere Türkiye’nin birçok bölgesinde bahçe tesisine yönelik yatırımlar çok acele biçimde yapılmıştır. Nar dikim furyası hızlı bir şekilde devam etmektedir.

Nar üretimi, muhafazası, pazarlanması ve tüketim yönü ile yapmış olduğum uluslar arası düzeyde çok kapsamlı, uzun süreli ve yoğun araştırma ve çalışmalar sonucunda, nar yetiştirmeye özenen üretici ve girişimciler ile bilgi ve tecrübelerimi paylaşma gereksinimi duydum.

Nar bahçesi tesis eden ve yatırım planlayan üreticilerin öncelikle aşağıdaki listelediğim sorulara net cevap aramalarını ve  bulmalarını tavsiye edebilirim. Modern meyve bahçe tesisi, büyük ve uzun ömürlü yatırımdır. Doğru çeşit seçimi ile istikrarlı, uzun süreli, yüksek kazanç amaçlanmalıdır.

FİZİBIL NAR YATIRIM  PROJESİ İÇİN ÜRETİCİLERİN CEVAP BULMALARI GEREKEN SORULAR

1) Yetiştireceğiniz nar meyvelerini hangi pazarlara, satmayı planlıyorsunuz? İç veya dış Pazar?
2) Narınızı satın alan kişi ve kuruluşlar, meyvenizi nasıl değerlendiriyor? Taze meyve tüketimine yönelik danelenmiş olarak satışı, sanayide meyve suyu formunda satışı gibi.
3) Pazar (iç-dış) hangi nar çeşidini tercih etmektedir? Nar özellikleri ne olmalıdır? Nar çeşidinin önemi nedir?
4) Avrupa ve Amerika hangi çeşit narı talep etmektedir? Neden?
5) Bahçe kurarken  nar çeşit seçimini neye göre  yaptınız? Yeni kurmayı planlıyorsanız bahçe tesis edeceğiniz nar çeşidi belli mi?Çeşidin önemini biliyor musunuz?
6) Nar meyve suyunun tüketim trendi nasıl gelişmektedir?
7) Narın taze meyve olarak tüketimdeki mevcut payı nedir ve yakın gelecekte yeni gelişen trendler doğrultusunda meyvenin hangi formda tüketimi olacaktır?
8) Nar üretiminde hangi ülkeler Türk pazarı için rekabet oluşturabilir?
9) Hangi bölgede bahçe yaptınız veya yapmayı planlıyorsunuz? Nar yetiştiriciliği yönü ile bölge özellikleri nedir?
10) Bahçe tesis ederken nar fidanı dikim düzeni, dikim mesafeleri, dekar başına fidan dikim adedi tespitini neye göre yaptınız?Dekar başına verimlilik beklentiniz nedir?
11) Modern nar yetiştiriciliği ile geleneksel yetiştiricilik arasındaki farklılıkları tespit ettiniz mi? Karlılık hesabını yaptınız mı? Kar maksimizasyonu için arazinin randımanlı kullanımı nasıl sağlanabilir?
12) Nar yetiştiriciliği için tahsis edilen arazinin yüksek verim, yüksek kalite ile yüksek kazanç sağlayabilmesi için dikim dönemindeki fidan dikim düzeni ne olmalıdır?
13) Nar meyvesi kullanılarak  hangi yan ürünlerin yapımı öngörülmektedir? Meyve suyu, reçel konsantre gibi.
14) Diktiğiniz çeşit narın hasat zamanı nedir? Ürün  muhafazası ve pazara arz edilişi, depolama düzeni, dayanıklılığı ve tüketicinin ihtiyaç süresini incelediniz mi?

DANELENMİŞ NARA TALEP  YÜKSEK

Çok sağlıklı meyve olduğu tespit edilen NAR, son yıllarda tüketicinin ilgi odağını oluşturmaktadır. Görüntüsü, tadı ile büyük beğeni kazanan bu meyvenin tüketim zorluğu, tüketim miktarını sınırlayan en büyük engel olmuştur. Nar danelerinin meyveden ayıklanması başlı başına bir işlemdir. Genel olarak birçok meyvenin lezzet ve görüntüleri yanında, kolay yenebilir olması tüketimi arttıran unsurlardır.

Benim ailemde de genel olarak meyveler nar haricinde çok hızlı bir şekilde tüketilebilmektedir. Bunun yanında nar, diğer tür meyveler tüketilirken, daneleme zorluğu nedeniyle tüketimi sınırlı kalmaktadır. Ancak nar güzel rengi ve şekli ile dekoratif olarak uzun süre masayı süslemektedir. Nar meyvesini özel usul ile kabuğunu dilimlemek ve daneleri ayıklamak, benim keyifle yaptığım bir ikramdır. Ailedeki fertler, misafirler danelenmiş olan narı kaşık kaşık, keyifle ve büyük miktarlarda yemektedirler. Bizim ailede ayıklayabildiğim kadar nar tüketilmektedir. Ben narı kesmediğim sürece bizim ailede nar tüketimi yok denecek kadar azdır.

Son 3-4 yıllık süre içersinde sağlık yönü ile nara olan merakın artmasından dolayı, nar soymadaki ve danelemedeki marifetim sayesinde danelenmiş nar tüketimi de artmıştır. 2005 yılında narları danelemek sureti ile ikramlara devam edebildim. 2006 yılında talep artışı ile benim kişisel daneleme kapasitem yetmediği için evde çalışan yardımcı hanıma nar daneleme işlemini öğreterek kapasiteyi  arttırabildim.

Yukarıda açıklamaya çalıştığım gibi narın tüketimini teşvik edecek en önemli unsur meyvenin danelenmiş olarak tüketiciye sunumudur.

Son 3 yılda, özellikle nar suyu tüketiminde çok büyük bir artış gözlenmektedir. Nar meyvesinin büyük ölçüde tüketiminin  nar suyu olarak gerçekleşeceği izlenmektedir. Narın taze tüketimini ve sanayi mamulleri için  hammadde olarak kullanımını vişneye benzetebiliriz.Türkiye’de ve Dünya’da taze meyve olarak tüketimi sınırlı olan vişne, gıda sanayinde çok yaygın ve önemli bir meyve olarak, büyük tonajlarda kullanılmaktadır. Hammaddesi vişneden üretilen mamul çeşitleri aynen nar kullanılarak ta yapılmaktadır ve yapılacaktır.

NAR MEYVESİNİN KULLANIM ALANINA GÖRE ÇEŞİT SEÇİMİ VE ÖZELLİKLERİ

Genel olarak diğer meyvelerin kullanılarak yapıldığı birçok ürün, sanayi ürünlerinde nar meyvesi ile de yapılmaya başlanmıştır ve bu meyvenin hammadde olarak kullanım alanı daha da gelişecektir.

Taze tüketim ve aynı zamanda sanayinin birçok dalında hammadde olarak kullanılan narın çeşit özellikleri ön plana çıkmaktadır. Taze tüketim için ve sanayide kullanılacak nar çeşidinin tespiti ve bu çeşidin fidanlarının yetiştirilerek bahçe tesisinde kullanımı, üreticinin kazancı ve nar yetiştiriciliğinin sürdürebilirliği açısından çok önemlidir.

Nar çeşitleri incelendiği zaman, farklı ebatlarda, farklı tatlarda ( ekşi, mayhoş, tatlı gibi ), farklı renklerde (beyazdan koyu bordo rengine kadar), farklı çekirdek yapısı olan ( yumuşak, sert, büyük ) gibi meyveler mevcuttur.

Dünyadaki birçok ülkede birçok çeşit nar yetiştirilmektedir. Pazar talebi doğrultusunda belirli çeşitlerin üretimi ve tüketimi ön plana çıkmıştır. Amerika, yeni çeşit ile öncülüğü ele almaktadır. Türkiye’de de nar çeşit yelpazesi geniştir. Birkaç çeşit geleneksel nar ile üretimin büyük bir bölümü oluşmaktadır. Türkiye’de ki nar üretiminde kullanılan bu çeşit narlar ile iç pazar ihtiyacı son yıllara kadar taşınabilmiştir.

Uluslararası düzeyde, sağlıklı yaşam içinde narın önemi gündeme geldiği zaman Türkiye’deki üreticilerde alışkanlık gereği ve doğal olarak Türkiye’de ki mevcut nar çeşitlerini kullanarak yeni bahçeler tesis etmeye başlamışlardır. Doğal olarak yeni tesis edilen nar bahçelerinin bir bölümü, artmakta olan iç pazar talebini karşılayacaktır.

Türkiye’den 2005’li yıllara kadarki nar ihracatı çok sınırlı miktarlarda gerçekleştirilmiştir. Ülkemizden nar ihracatının çok sınırlı miktarda yapılmış olmasının en önemli sebebi Türkiye’de üretilen nar çeşitlerinin dış pazar taleplerini kalite ve nitelikleri itibariyle karşılamamış olmasından kaynaklanmaktadır. Yalnızca yerli çeşit nar dikilmesi uzun vadede nar satışlarını iç pazar yönü ile destekleyecek ve iç pazar kısa sürede doyum noktasına yükselecektir. Bu çeşitler ile üretilen narlar, uluslararası pazarda yer bulamayacaktır, talep olmayacaktır, gelişmeyecektir. Üretilen narların dış pazar ihtiyacına yönelik satış ve teslimattan yoksun olabileceği düşünülmektedir. Özet olarak, Türkiye’de üretilmekte olan nar çeşitlerinin dış pazar ihtiyacına ve talebine cevap vermediği anlaşılmıştır. 2004 yılı itibariyle Türkiye’de yeni tesis edilen nar bahçeleri, Türkiye’de mevcut nar çeşitleri ile kurulmaktadır. Geleneksel nar çeşitleri ile tesis edilen bahçelerde üretilen narların uluslararası pazarda sınırlı miktarda değer bulması söz konusu olabileceği için tamamına yakın miktarın iç pazarda satışı zorunlu olacaktır.

Nar yetiştiriciliğine yatırım yapan üreticilerimizin uluslararası düzeyde şöhret olmuş ve en yüksek pazar değeri olan, verim ve kalitesi ile yüksek kazanç sağlayan bir nar çeşidi ile Türkiye’de nar üretimi  yapması önemlidir. Verimli ve kaliteli nar yetiştiriciliği yanında, uluslar arası düzeyde talep gören nar çeşidinin üretimi de  ön plana çıkmalıdır. Önümüzdeki birkaç yıl içerisinde genel olarak yüksek talepten dolayı üretilen ve pazara arz edilen her çeşit nar, kalitesi ne olursa olsun normal değerinin üzerinde fiyatlardan değerlendirileceği aşikardır. 2010 yılı itibarı ile Dünya’da ve aynı zamanda Türkiye’de nar üretimi artışı göz önünde bulundurulduğu zaman, uluslararası pazarda taktir gören çeşitlerin lehine gelişecektir. Uluslararası pazarda talep gören nar çeşitleri primli olarak satılırken, Türkiye’de üretilen birçok çeşit narın fiyatı taban yapacağı beklenmektedir.

ULUSLARARASI İTİBAR VE TALEP GÖREN MEYVE ÇEŞİTLERİ YÜKSEK DEĞER  KAZANMAKTADIR

İhracata yönelik kiraz çeşidi 0900Ziraat ve Bursa Siyahı İncirinin, uluslararası pazarda  değerlendirilmesiyle ilgili çalışmaları, örnek olarak gösterilebilir. 0900Ziraat çeşidi kiraz ihraç edilebilir karakteristik özelliklere sahip olduğu için, dış pazar talebinin geliştiği bir üründür.

Türkiye’de yüzlerce çeşit kiraz üretilmesi yanında, yalnızca bir çeşit  0900Z kirazı uluslar arası pazarda yüksek ve farklı  değer bulmaktadır. Yıllar ortalamasına bakıldığı zaman, bu çeşit kiraz Türkiye’deki üreticilerden kalitesine göre kilosu 2 - 3 USD’dan satın alınmaktadır. Bunun yanında ihraç edilemeyen kiraz çeşitleri 0.50 - 1.00 USD fiyatından üreticilerden satın alınmaktadır. Çeşit farklılığından kaynaklanan üreticinin gelir ve karlılığı çok farklı değerleri oluşturmaktadır. İki farklı çeşit kiraz aynı bölgede ve aynı bahçede üretilebilmektedir. Uluslararası pazarda değer bulan çeşit 4 - 5 misli fiyattan satılabilmektedir. Aynı konu Bursa Siyahı İncir için de geçerlidir. Erbeyli’deki İncir Araştırma Enstitüsü’nde 178 farklı çeşit incir meyvesi olduğu bilinmektedir. Bunlardan Türkiye’de taze tüketim için uluslararası kıymeti olan yalnızca bir tanesidir ve diğerlerinden 4 - 5 misli fazla değerden satılabilmekte ve üreticisine bol kazanç sağlamaktadır.

Türkiye’de nar üretiminin uzun süreli bir yatırım olarak kazanç sağlayabilmesi için, kiraz ve incir meyvelerinde olduğu gibi uluslararası talebi olan nar çeşidinin Türkiye’de üretimi desteklenmelidir.

ALARA NARIN ULUSLARARASI PAZARDAKİ ÖNEMİ

Uluslar arası pazarda taze tüketim ve aynı zamanda sanayinin ihtiyacını karşılayacak nar özellikleri aşağıda açıklanmaktadır.

Narın dış kabuğundaki kırmızı renk, danelerin kırmızı / bordo renkli oluşu, mayhoş tadı, danelerinin kolay ayrılabilir niteliği, kabuk yapısı ve depolama ömrüne katkısı ile ilgili özellikleri nar yetiştiriciliğindeki çeşit seçiminde en önemli kriterlerdir.

Bugünkü koşullarda uluslar arası nar üretim alanlarında taze tüketim ve sanayi sektöründe kullanımına en uygun çeşit olarak,  Amerika’da ve Dünya pazarında büyük takdir gören en yaygın biçimde üretimi ve tüketimi en yüksek değerden satılabilen bir çeşittir.

Alara Fidan prensip ve stratejisi  olarak, uluslararası pazarda ve iç pazarda kaliteli, güvenilir ve kazançlı yeni çeşit meyvelerin üretimi ve pazarlanmasını geliştirmek üzere modern meyvelerin fidan yetiştiriciliğini  yapmaktadır. Son üç senedir Türkiye’deki, geleneksel  nar çeşitlerinden fidan üretilmesi ve  bahçe tesis edilmesi yönünde üreticilerden çok büyük talep gelmiştir. Alara Fidan, uluslararası pazarda istikbal gördüğü çeşide yönelik  fidan yetiştiriciliği yapmayı hedeflemiş ve  planlamıştır. Uluslararası nar meyve kriterlerinin en uygun olduğu tespit edilen Amerikan nar çeşidini Alara Fidan Türkiye’ye getirmiş, damızlıklarını kurmuş ve uluslararası talep edilen narı üretmek adına fidan üretimine başlamıştır. Alara nar çeşidi, uluslararası pazarın talep ettiği çeşittir.

İç ve dış pazarda taze tüketim ve gıda sanayinde kullanımı açısından en önde gelen, Alara Nar çeşididir. Nar ile ilgili uluslararası düzeyde teknik ve pazarlama ile ilgili yaptığım araştırma çalışmalarında narın danelenmiş olarak taze ve sanayi ihtiyacı için kullanım alanı yaygınlaşmaktadır. Dünyada gelişen yeni trend ile danelenmiş nar kullanımının ön plana çıktığı görülmektedir. Amerika ve İsrail’de geliştirilen ve geniş kapsamlı olarak kullanılmaya başlayan nar daneleme makineleri, Alara Nar çeşit özelliğine göre dizayn edilmiştir. Daha önce de belirtildiği üzere Alara Nar’ın en farklı özelliklerinden birisi, danelemedeki kolaylıktır.
       
Nar tüketimini arttıracak ve üst düzeye yükseltecek özelliklerden birisi de narın pazarda uzun süre satılabilmesi ve narın hammadde olarak uzun bir süre sanayide  kullanımının sağlanmasıdır. Bundan dolayıdır ki Alara Nar çeşidinin kabuk yapısı ve kalınlık özelliği depolama ömrünün uzun olmasını,  pazardaki uzun süreli satış imkanı sağlar. Nar tüketimindeki süre uzatılması paralelinde, nar meyve tüketim miktarının da artışını sağlanır. Alara Nar’ındaki bu farklı özellikler, ticari ve karlılık açısından çeşidi ön plana çıkarmaktadır.

 
 
 
 
 
Yavuz Taner CEO
Bahçe Kurulurken Bilinmesi Gerekenler
Dr. Cihangir Korkmaz
 
Doç.Dr.Hasan Vural
TÜRKİYE’DE GIDA POLİTİKASI
Yük.zir.muh.Hakan YILDIZ
Üreten Bir Türkiye İçin
 
2. YTL
4  YTL
2. YTL
1  YTL
3. YTL
 YTL
 
 

   
Copyright © 2008 Tüm hakları saklıdır